top of page

Een leerkrachtencoach naar school halen...ben je gek?

  • dave03552
  • 3 jul 2021
  • 3 minuten om te lezen

Bijgewerkt op: 4 jul 2021



Investeren in leerkrachten, dat is toch niet aan de school??!!

In deze post vertel ik je kort waarom het echt geen enkele zin heeft om een leerkrachtencoach naar je school te halen. Want die investering is toch maar echt AL-TE-GEK! Ik som de belangrijkste redenen even voor je op.


  1. Er worden al zoveel opleidingen georganiseerd door een breed scala aan aanbieders.

Je krijgt opleidingen van de pedagogische begeleidingsdienst. Je kan je verdiepen in evalueren of je kan zelfs leren hoe je inwendige zintuigen invloed hebben op je emoties of die van de leerlingen. Opleidingen zijn er bij de vleet en dat zal dus wel helemaal volstaan.


2. 'Leerkracht zijn' is toch iets wat je in je hebt of niet.


Leerkracht worden kan je niet leren, dat ben je of dat ben je niet. Het is dus niet echt zinvol dat men je nog extra gaat begeleiden met een externe coach want eigenlijk heb je alles al in je om een topleerkracht te worden. Het moet enkel nog wat rijpen en eruit komen.


3. Er worden toch op elke school al uren aanvangsbegeleiding ingericht.


Elke school richt verplicht uren in die een bepaalde leerkracht met ervaring besteedt aan het begeleiden van nieuwkomers. Zo'n traject kan 3 tot 5 jaar duren en de ervaren leerkracht gidst de nieuwkomer van het kopieerapparaat over het digitaal leerplatform, naar een vlot gegeven les en nog veel meer. Starters leren van hun mentoren door bij hen in de les te mogen gaan kijken en dies meer.


4. Een school heeft er het geld niet voor.


Het is algemeen geweten dat de geldbeugel voor onderwijs al een tijdje wordt aangehaald. Momenteel zijn de inhaalbeweging voor ICT en het ondersteunende beleid daarvan de topprioriteit voor de minister van onderwijs. Centen zoeken om het personeel nog meer te ondersteunen dan ze al doen is dan ook uit den boze. Als er voldoende materiaal is voor ICT en handleidingen, plus nog wat didactisch materiaal voor in de klas, dan zal het wel volstaan.


5. Een leerkrachtencoach speelt toch maar in op je sentiment.


Misschien is dit wel de reden die eigenlijk helemaal bovenaan moest staan. Door in te spelen op je emoties ga je dieper kijken naar je verlangens en wensen. 'Hoe voelt dat voor jou?' vroeg de coach me dan, waarop ik telkens een krop in mijn keel wegslikte of het simpelweg niet droog hield. Als ik dan buitenkwam, dan was er precies toch het een of het ander geregulariseerd en kon ik mijn beslissingen heel nuchter nemen.


Vond ik het dan niet de moeite om in mezelf te investeren in coaches en opleidingen tot coach?

Oooooh jawel...ik wil zelfs nog een heel pak meer investeren in mezelf! Ik vond het ontzettend de moeite waard en ik zou nooit zo zelfverzekerd staan waar ik nu sta zonder mijn coaches. In mijn ogen zou iedereen zelfs een persoonlijke coach moeten hebben (later meer daar over).

  • want individuele conflicten bleven maar wat door mijn hoofd spoken

  • want ik twijfelde of men mij wel genoeg de moeite waard vond

  • want de stress van elke dag maakte dat ik onvoldoende bezig was met wat echt belangrijk was

  • want ik bleef maar stuklopen op directies die niet dezelfde visie hadden als ik

  • want ik dacht echt dat je niets aan 'het systeem' kon veranderen

  • want ik voelde onderwijs aan als een 'gouden kooi' waar ik met mijn dienstjaren toch al een vrij ok loontje had

De blokkades die ik overwon bij mijn coaches zou ik nooit alleen overwonnen hebben. De individuele aandacht die ik telkens kreeg, draagt echt toe tot mezelf een beter mens voelen.


Ik leerde er dat ik echt een 'freedom of choice' heb... ALTIJD! En laat het nu net dat zijn wat ik een extreem belangrijke waarde vind, VRIJHEID.


Ik plaats hierbij alvast even een link naar de organisatie waar ik mijn coaching volgde en waar ik vervolgens ook aan mijn eigen opleiding begon. Deze beschouw ik helemaal nog niet als afgerond.



Wil je in de school die externe leerkrachtencoaching wel eens uitproberen? Stuur ons een mailtje.



Ā 
Ā 
Ā 

Comments


©2025 door iDenK.be

bottom of page